COSTA CROCIERE PRESENTA “SEA & LAND WONDER PLATFORM”, L’EVOLUZIONE DEL VIAGGIO ESPERIENZIALE
In occasione della seconda edizione del Costa Global Summit, la compagnia ha delineato la strategia e le principali novità per il 2026, incentrate sulla trasformazione del viaggio, tra esperienzialità, personalizzazione, innovazione e sostenibilità.
Dopo il successo della prima edizione a Milano, la compagnia sceglie Barcellona per questo secondo appuntamento, confermando la volontà di rendere ogni edizione unica e memorabile.
Genova, 15 dicembre 2025 — Si è svolta ieri, presso il Centennial Pavillion della Fira Montjuic di Barcellona, la seconda edizione del Costa Global Summit. L’evento ha accolto oltre 2.500 partecipanti tra importanti partner, agenti di viaggio e ospiti d’eccezione da tutto il mondo. Alla presenza dell’Amministratore Delegato Mario Zanetti e del Top Management dell’azienda, oltre che di un’ampia rappresentanza di dipendenti del Customer Hub di Barcellona, Costa ha presentato le novità per il 2026 e confermato il suo ruolo di leader nel futuro del turismo esperienziale.
Tre i pilastri strategici della Sea & Land Wonder Platform che hanno guidato il racconto della strategia di Costa nel corso della serata, così declinati: itinerari, con destinazioni esclusive, per scoprire luoghi iconici in modi inediti; food, con una gastronomia d’eccezione che trasforma la cucina in un viaggio sensoriale indimenticabile e flotta, con soluzioni innovative e sostenibili per rendere ogni nave il luogo perfetto in cui vivere la meraviglia.
Il Summit si è aperto con un video messaggio di Josh Weinstein, CEO di Carnival Corporation & plc, che ha evidenziato il ruolo di Costa all’interno della più grande compagnia di crociere a livello globale e una delle principali aziende nel settore dei viaggi leisure. Con una flotta combinata di oltre 90 navi, che effettuano 22.000 scali in più di 800 porti Carnival Corporation &plc rappresenta il 40% del mercato crocieristico globale, per un totale di quasi 13,5 milioni ospiti accolti ogni anno grazie al lavoro che di circa 160.000 collaboratori. In questo contesto, Costa si caratterizza grazie ad itinerari distintivi “Sea and Land”: un modo innovativo di scoprire le destinazioni, che unisce le esperienze nelle diverse destinazioni a momenti immersivi a bordo. Da oltre 75 anni, Costa è pioniera nel trasformare la crociera nella vacanza ideale. Costa è anche protagonista nel percorso globale verso la sostenibilità, con traguardi come le prime navi alimentate a GNL, il primo programma del settore per la donazione di eccedenze alimentari e l’ottimizzazione energetica delle navi tramite intelligenza artificiale. Costa continua sul percorso dell’innovazione lungo la rotta verso il futuro del turismo crocieristico con crociere che celebrano la meraviglia in ogni sua forma, creando ricordi destinati a durare a lungo.
Dopo i saluti di benvenuto, Karen Lellouche, Managing Director & Senior Partner di Boston Consulting Group (BCG) ha presentato uno studio sul mercato del turismo, con le ultime tendenze e customer insight sui comportamenti di viaggio, sulle opportunità del settore e sul nuovo modo di scegliere e vivere le vacanze; un quadro chiaro del contesto, con dati, aspettative di qualità e desiderio di esperienze significative.
Mario Zanetti, Amministratore Delegato di Costa Crociere, ha delineato la visione della compagnia mostrando, non solo come anticipi le tendenze, ma rappresenti il “perfect match” dei trend individuati dalla ricerca, e sia la risposta perfetta alle nuove esigenze dei viaggiatori, per i quali il viaggio è connessione, scoperta ed espressione personale. Costa rivoluziona il concetto di crociera diventando Experience Platform: itinerari esclusivi, che combinano la meraviglia del mare alla scoperta autentica della terra, creando un modello che mette al centro emozione, personalizzazione, innovazione e sostenibilità.
“Da quasi 78 anni, il cambiamento e la capacità di anticipare il futuro sono parte del nostro DNA. Oggi la sfida è continuare a creare esperienze di viaggio memorabili, che connettono mare e terra in un’offerta unica nel panorama del turismo – ha dichiarato Mario Zanetti, Amministratore Delegato di Costa Crociere – Costa oggi è una piattaforma di esperienze flessibile e adattiva, capace di creare il prodotto giusto per ogni pubblico in base alla stagione, alla destinazione e ai desideri di ogni ospite. Questo approccio intercetta le nuove generazioni: i Millennials, cresciuti di tre punti percentuali negli ultimi tre anni, scelgono Costa per itinerari esperienziali in linea con i loro interessi e stili di vita; mentre le mini-crociere sono in crescita tra la GenZ, alla ricerca di micromomenti e percorsi altamente personalizzati. Baby Boomers e Gen X abbracciano il concetto di longevity travel fatto di più tempo, benessere e viaggi significativi, preferendo crociere più lunghe. Grazie agli investimenti sulla flotta e sul prodotto, e con l’introduzione degli itinerari Sea & Land, abbiamo ampliato le proposte nel Mediterraneo orientale, occidentale e nei fiordi norvegesi, registrando una crescita di circa 9 punti percentuali anno su anno sull’indice di gradimento complessivo della nostra offerta. Innovazione e sostenibilità continuano a guidare ogni scelta: dalle soluzioni introdotte su Costa Smeralda per migliorare l’efficienza energetica, all’uso di tecnologie come l’IA per personalizzare maggiormente ogni viaggio, anche prima della prenotazione. Il nostro obiettivo è innovare con purpose, creando valore per gli ospiti, per i partner e per le comunità che ci accolgono.”
A dare concretezza al percorso evolutivo di Costa è Francesco Muglia, Chief Commercial Officer & Senior VP, che spiega come questa strategia parta da un concetto chiave: reinventare la vacanza in crociera significa mettere la navigazione al centro, evolvendo il concetto di spostamento tra porti in un’esperienza emozionale che connette armonicamente mare e terra creando meraviglia, come un tramonto in mare aperto, un’alba silenziosa, la notte che avvolge tutto. Da questa idea nasce la Sea & Land Wonder Platform, una progettazione integrata di itinerari “Sea & Land” in cui la navigazione diventa esperienza multisensoriale grazie a luoghi iconici in mezzo al mare dove il tempo si ferma e la meraviglia prende forma, e una curatela di esperienze a terra costruite per rispondere alle diverse esigenze dei nostri customer e far vivere i territori in modo autentico e sorprendente.
Dichiara Francesco Muglia, Chief Commercial Officer, Senior VP Costa Crociere – “Abbiamo reinventato la vacanza in crociera trasformandola in un’esperienza emozionale che connette mare e terra, in modo inedito. La nostra Sea & Land Wonder Platform è un continuum di meraviglia che integra itinerari, gastronomia e flotta, costruendo la perfetta connessione tra ciò che accade a bordo e ciò che avviene a terra. Gli itinerari Sea & Land sono il cuore di questa filosofia, con momenti iconici in mezzo al mare ed esperienze autentiche nelle destinazioni, pensati per far vivere il viaggio in modo unico e sorprendente.”
L’evento ha proseguito con la presentazione delle principali novità del 2026 in tema di itinerari – una delle espressioni più concrete della Sea & Land Wonder Platform – con una proposta ricca di viaggi sorprendenti: itinerari esclusivi, una nuova collection di Sea & Land Destinations e crociere speciali, per celebrare la meraviglia attraverso la connessione con l’ambiente.
La prossima estate, Costa Pacifica offrirà un’esperienza iconica nel Mediterraneo Occidentale, una Sea Destination emozionante nella baia di Golfo Aranci, dove per la primissima volta gli ospiti potranno sbarcare al tramonto direttamente dalla rada e raggiungere a bordo di un’elegante imbarcazione le acque cristalline di Tavolara per un bagno indimenticabile.
Sempre con Costa Pacifica, uno dei momenti più attesi sarà la crociera speciale dedicata all’eclissi solare prevista a metà agosto, un fenomeno naturale straordinario celebrato con una spettacolare destinazione marina in mezzo al Mare delle Baleari, dove cielo e mare si fonderanno in un evento emozionale unico. E a terra, la connessione continua con esperienze altrettanto iconiche come un tour in Mehari tra i paesaggi di Cassis o un’indimenticabile passeggiata in Vespa tra le sue vie più suggestive di Roma. Un esempio di come, grazie agli esclusivi itinerari Sea & Land, straordinari eventi naturali diventano il palcoscenico ideale per offrire prospettive irripetibili.
Costa Favolosa sarà protagonista in Nord Europa con una proposta unica che combina i due fiordi Patrimonio UNESCO, Geirangerfjord e Nærøyfjord, ed esperienze a terra straordinarie, con Sea Destinations come la meditazione all’alba davanti alle Sette Sorelle. In autunno la Crociera del Club, dedicata ai soci del programma fedeltà di Costa, prolungherà la stagione in Nord Europa con l’esperienza magica dell’aurora boreale.
Non mancheranno itinerari esclusivi in Asia con Costa Serena, a inizio estate e autunno, come la circumnavigazione del Giappone con momenti scenografici in baie iconiche e aperitivi al tramonto, come quello che fa da sfondo ad una nuova destinazione sul mare, con il vulcano Sakurajima all’orizzonte, una birra giapponese ghiacciata in mano e gyoza appena preparati.
Nei Caraibi, con Costa Fascinosa e Costa Pacifica, la compagnia introduce nuove esperienze che trasformano il viaggio in un’avventura esclusiva. Tra le novità spicca Cabo Rojo, una vera “destinazione nella destinazione”, con un porto progettato per le crociere e paesaggi che fondono giungla, deserto, acque turchesi e antiche cave, con la possibilità di accedere alla spiaggia più esclusiva di Bahía de Las Águilas. Un’esperienza senza precedenti che continua con l’inaugurazione di Samanà, che segue lo stesso concept innovativo, incentrato su esperienze che ridefiniscono il viaggio. La magia continua sul mare, con un Sea Party sensazionale nella Baia di Catalina dove musica, atmosfera e oceano si fondono per dare vita a ricordi indimenticabili.
A completare l’offerta 2026, in primavera, una proposta di mini crociere da 3-4 giorni nel Mediterraneo, a bordo di Costa Fascinosa, pensate per chi desidera vivere la meraviglia di Costa in un formato più breve, senza rinunciare alla qualità e all’intensità dell’esperienza.
“L’ampliamento del nostro portfolio con itinerari inediti è la dimostrazione più evidente della nostra capacità di creare meraviglia con proposte uniche nel panorama del turismo. Continuiamo a introdurre novità che arricchiscono l’esperienza di viaggio, con una gamma che spazia dalle mini-crociere di pochi giorni fino al Giro del Mondo di oltre 130 giorni. Proposte uniche come gli itinerari Sea & Land trasformano ogni viaggio in un continuum emozionale, dove l’ambiente diventa parte integrante dell’esperienza. Eventi irripetibili, come la crociera dedicata all’eclissi solare o alla magia dell’aurora boreale, raccontano la nostra volontà di esaltare la bellezza del mondo e portarla dentro ogni momento della crociera.” – afferma Luigi Stefanelli, Vice President Worldwide Sales di Costa Crociere.
Il racconto prosegue con l’evoluzione dell’esperienza gastronomica firmata dagli chef Ángel León, Bruno Barbieri e Hélène Darroze, che hanno presentato la nuova experience del ristorante Archipelago. Nato nel 2021 come simbolo di innovazione nel mondo dell’alta cucina, Archipelago evolve e si prepara a stupire ancora una volta. In primavera debutterà con un concept esclusivo: per la prima volta al mondo le personalità di tre chef stellati si fondono per creare un unico menu, ispirato agli itinerari Sea & Land, regalando un’esperienza di gusto inedita, che coinvolge tutti i sensi. Archipelago diventa infatti un luogo dove la cucina incontra la scenografia: dodici cambi di scena per altrettante creazioni, con atmosfere studiate per amplificare il piacere di un viaggio di gusto senza precedenti e trasformare la cena in un momento immersivo condiviso.
Il viaggio continua verso il cuore pulsante della piattaforma Sea & Land, la flotta. Le navi Costa rappresentano il fulcro della strategia della compagnia e sono progettate per trasformare ogni momento a bordo in un’esperienza di meraviglia. Dal 2021 sono stati investiti oltre 200 milioni di euro in un piano di rinnovamento che ha già coinvolto tutte le unità, con l’obiettivo di ampliare le feature delle navi più amate per renderle disponibili sull’intera flotta, introdurre soluzioni innovative e sostenibili, che migliorano l’efficienza energetica e arricchiscono l’esperienza, come le nuove aree gastronomiche, il restyling delle suite e gli spazi outdoor ridisegnati.
Protagonista assoluta di questo percorso evolutivo è Costa Serena, che dopo il recente refit in dry-dock debutta come nave Pop, ispirata al mondo degli dèi, mantiene la sua identità ma la reinterpreta con un linguaggio pop, fatto di colori vivaci, forme e materiali innovativi. L’atrio si trasforma in un vero “Tempio della Luce”, non più semplice punto di passaggio ma palcoscenico di luce e design. Tra le nuove aree spiccano la pizzeria Pummid’oro, dominata da un gigantesco Atlante moderno che sorregge un pomodoro; e Sushino at Costa, dove una sirena dorata veglia sul locale, con le sue squame che si fondono nelle pareti creando un effetto scenografico unico. A completare l’esperienza, uno Speakeasy segreto, pronto a sorprendere con atmosfere misteriose e cocktail d’autore.
Giuseppe Carino, Senior Vice President Sea-Land Experience Operations di Costa Crociere, afferma – Appena conclusi i restyling di Costa Serena e Costa Smeralda, continuiamo ad investire sulla flotta, pilastro della strategia Sea and Land. Stiamo già progettando gli interventi su Costa Toscana, Costa Favolosa e Costa Pacifica, con nuovi concept per le cabine con balcone, per rendere ogni nave sempre più in linea con i desideri degli ospiti e far vivere la Costa Experience”.
In chiusura, Giovanna Loi, VP Marketing & Direct Sales di Costa Crociere, porta sul palco la strategia di brand come generatore di domanda e valore, un investimento continuo in creatività e innovazione per portare le persone là dove accade la meraviglia. La Wonder Platform prende vita in un mash-up di campagne dai diversi Paesi, dimostrando come un’idea globale possa trasformarsi in emozione locale e conquistare premi e riconoscimenti. Poi lo sguardo si apre sul nuovo scenario digitale, dove Costa diventa protagonista nel mondo dell’AI search, nell’ecosistema video e nei social nativi, con una narrazione semplice e vicina alle persone. Infine, il viaggio entra nel cuore della tecnologia con un approccio AI-driven, data-driven e partner-driven che, grazie a CDP (Customer Data Platform), journey omnicanale e personalizzazione, trasforma i dati in esperienze concrete e conversioni.
«Ispirare, essere visibili e personalizzare: è così che Costa ridefinisce la comunicazione verso il cliente. Mostriamo la Wonder Platform in azione con creatività che emoziona, conquistiamo spazio nei nuovi scenari digitali – dall’AI search ai social nativi – e trasformiamo i dati in esperienze concrete grazie a tecnologia e personalizzazione. Un approccio innovativo che genera domanda, valore e meraviglia.» – conclude Giovanna Loi, VP Marketing & Direct Sales di Costa Crociere.
Il Costa Global Summit 2026 è stato presentato da Manel Fuentes, noto presentatore televisivo e giornalista spagnolo, che ha accompagnato il pubblico in un viaggio tra innovazione e meraviglia.
L’evento si è infine concluso con uno show onirico di danza contemporanea e arte circense firmato dalla compagnia SALT, ispirato al tema Sea and Land Wonder Experience. Un finale che trasforma il palco in un universo di emozioni, celebrando la capacità di Costa di stupire e coinvolgere.

COSTA CRUISES PRESENTS “SEA & LAND WONDER PLATFORM”, THE EVOLUTION OF EXPERIENTIAL TRAVEL
On the second edition of the Costa Global Summit, the company outlined its strategy and main innovations for 2026, focused on the transformation of travel, including experientiality, personalization, innovation and sustainability.
After the success of the first edition in Milan, the company chooses Barcelona for this second appointment, confirming its desire to make each edition unique and memorable.
Genoa, 15 December 2025 — The second edition of the Costa Global Summit took place yesterday at the Centennial Pavilion of the Fira Montjuic in Barcelona. The event welcomed over 2,500 participants including important partners, travel agents and special guests from all over the world. In the presence of President Mario Zanetti and the company’s Top Management, as well as a large representation of employees from the Customer Hub in Barcelona, Costa presented the news for 2026 and confirmed its role as a leader in the future of experiential tourism.
Three strategic pillars of the Sea & Land Wonder Platform guided the story of Costa’s strategy during the evening, broken down as follows: itineraries, with exclusive destinations, to discover iconic places in new ways; food, with exceptional gastronomy that transforms cuisine into an unforgettable sensory journey and fleet, with innovative and sustainable solutions to make each ship the perfect place to experience wonder.
The Summit opened with a video message from Josh Weinstein, CEO of Carnival Corporation & plc, who highlighted Costa’s role within the world’s largest cruise line and one of the leading companies in the leisure travel industry. With a combined fleet of over 90 ships, which make 22,000 calls in more than 800 ports, Carnival Corporation &plc represents 40% of the global cruise market, for a total of almost 13.5 million guests welcomed each year thanks to the work of about 160,000 employees. In this context, Costa is characterized by distinctive “Sea and Land” itineraries: an innovative way of discovering destinations, which combines experiences in different destinations with immersive moments on board. For over 75 years, Costa has been a pioneer in transforming cruising into the ideal holiday. Costa is also a key player in the global journey towards sustainability, with milestones such as the first LNG-powered ships, the industry’s first program for the donation of surplus food and the energy optimization of ships through artificial intelligence. Costa continues the path of innovation along the route towards the future of cruise tourism with cruises that celebrate wonder in all its forms, creating memories that are destined to last a long time.
After the welcome greetings, Karen Lellouche, Managing Director & Senior Partner of Boston Consulting Group (BCG) presented a study on the tourism market, with the latest trends and customer insights on travel behaviors, industry opportunities and the new way of choosing and experiencing holidays, a clear picture of the context, with data, expectations of quality and desire for meaningful experiences.
Mario Zanetti, President of Costa Cruises, outlined the company’s vision by showing not only how it anticipates trends, but represents the “perfect match” of the trends identified by the research, and is the perfect response to the new needs of travelers, for whom travel is connection, discovery and personal expression. Costa revolutionizes the concept of cruising by becoming an Experience Platform: exclusive itineraries, which combine the wonder of the sea with the authentic discovery of the land, creating a model that focuses on emotion, personalization, innovation and sustainability.
“For almost 78 years, change and the ability to anticipate the future have been part of our DNA. Today the challenge is to continue to create memorable travel experiences, which connect sea and land in a unique offer in the tourism landscape – said Mario Zanetti, President of Costa Cruises – Costa Cruises today is a flexible and adaptive experience platform, capable of creating the right product for each audience based on the season, destination and desires of each guest. This approach intercepts the new generations: Millennials, who have grown by three percentage points in the last three years, choose Costa for experiential itineraries in line with their interests and lifestyles; while mini-cruises are on the rise among GenZ, looking for micro-moments and highly personalized itineraries. Baby boomers and Gen X embrace the concept of longevity travel made up of more time, well-being and meaningful trips, preferring longer cruises. Thanks to investments in the fleet and product, and with the introduction of Sea & Land itineraries, we have expanded our offerings in the Eastern and Western Mediterranean and in the Norwegian fjords, recording a growth of about 9 percentage points year-on-year on the overall satisfaction index of our offer. Innovation and sustainability continue to guide every choice: from the solutions introduced on the Costa Smeralda to improve energy efficiency, to the use of technologies such as AI to further personalize each trip, even before booking. Our goal is to innovate with purpose, creating value for guests, partners and the communities that welcome us.”
Francesco Muglia, Chief Commercial Officer & Senior VP, explains how this strategy starts from a key concept: reinventing the cruise holiday means putting navigation at the center, evolving the concept of travel between ports into an emotional experience that harmoniously connects sea and land, creating wonder, like a sunset in the open sea, a silent dawn, the night that envelops everything. From this idea comes the Sea & Land Wonder Platform, an integrated design of “Sea & Land” itineraries in which navigation becomes a multisensory experience thanks to iconic places in the middle of the sea where time stops and wonder takes shape, and a curation of experiences on land built to meet the different needs of our customers and make the territories live in an authentic and surprising way.
Francesco Muglia, Chief Commercial Officer, Senior VP Costa Cruises, declares: “We have reinvented the cruise holiday, transforming it into an emotional experience that connects sea and land, in an unprecedented way. Our Sea & Land Wonder Platform is a continuum of wonder that integrates itineraries, gastronomy and fleet, building the perfect connection between what happens on board and what happens on land. The Sea & Land itineraries are at the heart of this philosophy, with iconic moments in the middle of the sea and authentic experiences in the destinations, designed to make the journey live in a unique and surprising way.”
The event continued with the presentation of the main innovations of 2026 in terms of itineraries – one of the most concrete expressions of the Sea & Land Wonder Platform – with a proposal full of surprising journeys: exclusive itineraries, a new collection of Sea & Land Destinations and special cruises, to celebrate wonder through connection with the environment.
Next summer, Costa Pacifica will offer an iconic experience in the Western Mediterranean, an exciting Sea Destination in the bay of Golfo Aranci, where for the very first time guests will be able to disembark at sunset directly from the roadstead and reach the crystal clear waters of Tavolara island aboard an elegant boat for an unforgettable swim.
Also with Costa Pacifica, one of the most eagerly awaited moments will be the special cruise dedicated to the solar eclipse scheduled for mid-August, an extraordinary natural phenomenon celebrated with a spectacular marine destination in the middle of the Balearic Sea, where sky and sea will merge in a unique emotional event. And on land, the connection continues with equally iconic experiences such as a tour in the Mehari through the landscapes of Cassis or an unforgettable Vespa ride through its most evocative streets of Rome. An example of how, thanks to the exclusive Sea & Land itineraries, extraordinary natural events become the ideal stage to offer unrepeatable perspectives.
Costa Favolosa will be the protagonist in Northern Europe with a unique proposal that combines the two UNESCO World Heritage fjords, Geirangerfjord and Nærøyfjord, and extraordinary land experiences, with Sea Destinations such as meditation at dawn in front of the Seven Sisters. In autumn, the Club Cruise, dedicated to members of Costa’s loyalty programme, will extend the season in Northern Europe with the magical experience of the Northern Lights.
There will be exclusive itineraries in Asia with Costa Serena, in early summer and autumn, such as the circumnavigation of Japan with scenic moments in iconic bays and aperitifs at sunset, such as the one that is the backdrop to a new seaside destination, with the Sakurajima volcano on the horizon, an ice-cold Japanese beer in hand and freshly brewed gyoza.
In the Caribbean, with Costa Fascinosa and Costa Pacifica, the company introduces new experiences that turn travel into an exclusive adventure. Among the novelties stands out Cabo Rojo, a true “destination within the destination”, with a port designed for cruises and landscapes that blend jungle, desert, turquoise waters and ancient quarries, with the possibility of accessing the most exclusive beach of Bahía de Las Águilas. An unprecedented experience that continues with the inauguration of Samanà, which follows the same innovative concept, focused on experiences that redefine travel. The magic continues on the sea, with a sensational Sea Party in Catalina Bay where music, atmosphere and ocean come together to create unforgettable memories.
To complete the 2026 offer, in spring, a proposal for 3-4 day mini cruises in the Mediterranean, aboard Costa Fascinosa, designed for those who want to experience the wonder of Costa in a shorter format, without sacrificing the quality and intensity of the experience.
“The expansion of our portfolio with new itineraries is the clearest demonstration of our ability to create wonder with unique proposals in the tourism scene. We continue to introduce innovations that enrich the travel experience, with a range that ranges from mini-cruises of a few days to the Around the World of over 130 days. Unique proposals such as the Sea & Land itineraries transform each trip into a seamless journey of emotions, where the environment becomes an integral part of the experience. Unrepeatable events, such as the cruise dedicated to the solar eclipse or the magic of the Northern Lights, tell of our desire to enhance the beauty of the world and bring it into every moment of the cruise.” – says Luigi Stefanelli, Vice President Worldwide Sales of Costa Cruises.
The event continues with the evolution of the gastronomic experience signed by chefs Ángel León, Bruno Barbieri and Hélène Darroze, who presented the new experience of the Archipelago restaurant. Born in 2021 as a symbol of innovation in the world of haute cuisine, Archipelago evolves and prepares to amaze once again. In the spring it will debut with an exclusive concept: for the first time in the world, the personalities of three starred chefs come together to create a single menu, inspired by the Sea & Land itineraries, offering an unprecedented taste experience that involves all the senses. Archipelago becomes a place where cuisine meets scenography: twelve scenes change for as many creations, with atmospheres designed to amplify the pleasure of an unprecedented journey of taste and transform dinner into a shared immersive moment.
The journey continues towards the beating heart of the Sea & Land platform, the fleet. Costa ships represent the core of the company’s strategy and are designed to transform every moment on board into an experience of wonder. Since 2021, more than 200 million euros have been invested in a renovation plan that has already involved all units, with the aim of expanding the features of the most popular ships to make them available on the entire fleet, introducing innovative and sustainable solutions, which improve energy efficiency and enrich the experience, such as the new dining areas, the restyling of the suites and the redesigned outdoor spaces.
The absolute protagonist of this evolutionary path is Costa Serena, which after the recent refit in dry-dock debuts as a Pop ship, inspired by the world of the gods, maintains its identity but reinterprets it with a pop language, made up of bright colors, shapes and innovative materials. The atrium is transformed into a true “Temple of Light”, no longer a simple point of passage but a stage of light and design. Among the new areas stand out the pizzeria Pummid’oro, dominated by a gigantic modern Atlas holding a tomato; and Sushino at Costa, where a golden mermaid watches over the restaurant, with its scales melting into the walls creating a unique scenic effect. To complete the experience, a secret Speakeasy, ready to surprise with mysterious atmospheres and signature cocktails.
Giuseppe Carino, Senior Vice President Sea-Land Experience Operations of Costa Cruises, says – As soon as the restyling of Costa Serena and Costa Smeralda has been completed, we continue to invest in the fleet, a pillar of the Sea and Land strategy. We are already planning refits on the Costa Toscana, Costa Favolosa and Costa Pacifica, with new concepts for cabins with balconies, to make each ship more and more in line with the wishes of guests and bring the Costa Experience to life”.
In closing, Giovanna Loi, VP Marketing & Direct Sales of Costa Cruises, brings to the stage the brand strategy as a generator of demand and value, a continuous investment in creativity and innovation to bring people to where wonder happens. The Wonder Platform comes to life in a mash-up of campaigns from different countries, demonstrating how a global idea can be transformed into local emotion and win prizes and recognition. Then the gaze opens to the new digital scenario, where Costa becomes a protagonist in the world of AI search, in the video ecosystem and in native social networks, with a simple narrative that is close to people. Finally, the journey enters the heart of technology with an AI-driven, data-driven and partner-driven approach that, thanks to CDP (Customer Data Platform), omnichannel journey and personalization, transforms data into concrete experiences and conversions.
“Inspire, be visible and personalize this is how Costa redefines communication with the customer. We show the Wonder Platform in action with creativity that excites, we conquer space in new digital scenarios – from AI search to native social media – and we transform data into concrete experiences thanks to technology and personalization. An innovative approach that generates demand, value and wonder.” – concludes Giovanna Loi, VP Marketing & Direct Sales of Costa Cruises.
The Costa Global Summit 2026 was presented by Manel Fuentes, a well-known Spanish television presenter and journalist, who took the audience on a journey through innovation and wonder.
The event finally ended with a dreamlike show of contemporary dance and circus art signed by the SALT company, inspired by the theme Sea and Land Wonder Experience. A finale that transforms the stage into a universe of emotions, celebrating Costa’s ability to amaze and involve.