MSC CROCIERE: NUOVO ORDINE DA 3,5 MILIARDI DI EURO PER ALTRE DUE NAVI DELLA «WORLD CLASS», CHE SALGONO COSÌ A OTTO
L’annuncio in occasione della cerimonia del “float out” di MSC World Asia, nuova ammiraglia che tra un anno inizierà a navigare per crociere in partenza da Genova, Civitavecchia, Napoli e Messina. Inserita anche la moneta nella chiglia di MSC World Atlantic, che arriverà nel 2027.
Ginevra, 12 novembre 2025 – MSC Crociere e Chantiers de l’Atlantique hanno annunciato oggi un ulteriore ordine da 3,5 miliardi di euro per la costruzione di due nuove navi appartenenti alla «World Class» – la numero 7 e la numero 8 – la cui consegna è prevista rispettivamente per il 2030 e il 2031.
L’annuncio è avvenuto nel corso del doppio evento organizzato per celebrare gli importanti traguardi di altre due navi della World Class attualmente in costruzione presso il cantiere di Saint-Nazaire in Francia: il float out di MSC World Asia, momento in cui la nave tocca per la prima volta l’acqua, e la cerimonia della moneta di MSC World Atlantic, antica tradizione marinara che prevede la saldatura di un medaglione all’interno dello scafo della nave in costruzione come simbolo di benedizione e buon auspicio.
Le commesse annunciate oggi portano l’investimento di MSC Crociere a quasi 7 miliardi di euro per le quattro navi ordinate quest’anno, che raggiunge i 10,5 miliardi di euro se si considerano anche le due unità attualmente in costruzione. Sono quindi sei le nuove navi che MSC Crociere prenderà in consegna entro il 2031, anno in cui la flotta della Compagnia – attualmente di 23 unità – raggiungerà un totale di 29 navi.
Questo importante piano industriale riflette la fiducia dell’armatore del Gruppo MSC, Gianluigi Aponte, nel futuro del settore crocieristico e il suo continuo impegno verso l’eccellenza nella costruzione navale in Europa.
Pierfrancesco Vago, Executive Chairman della Divisione Crociere del Gruppo MSC, ha dichiarato: “Oggi è un giorno di grande orgoglio per MSC Crociere e Chantiers de l’Atlantique, un momento in cui celebriamo importanti traguardi per il nostro futuro – il float out di MSC World Asia, la coin ceremony di MSC World Atlantic e l’ordine di due nuove navi. La piattaforma World Class è il simbolo del nostro obiettivo di determinare nuovi standard per il futuro delle crociere. Parliamo di alcune tra le navi più efficienti al mondo dal punto di vista energetico che testimoniano il nostro impegno verso l’utilizzo del GNL, e ci permettono di essere sempre pronti per i futuri carburanti rinnovabili. Non vediamo l’ora di proseguire la nostra collaborazione innovativa e di successo con Chantiers de l’Atlantique – nostro partner di lungo corso da oltre 20 anni.”
Leonardo Massa, Vice President Southern Europe della Divisione Crociere del Gruppo MSC, ha affermato: “La nostra prossima ammiraglia MSC World Asia oggi ha toccato per la prima volta il mare, tappa fondamentale nella costruzione di una nave. Tra poco più di un anno questo gioiello dei mari entrerà in attività effettuando crociere in partenza da ben tre porti italiani: Genova, Civitavecchia e Messina. E nell’estate 2027 partirà anche da Napoli ogni settimana. Una scelta che testimonia, ancora una volta la centralità del mercato italiano nelle strategie globali della Compagnia, con ricadute economiche sempre più significative sui territori coinvolti grazie all’arrivo programmato di turisti, distribuiti durante tutto il periodo dell’anno. Al contrario di quanto spesso erroneamente si pensa, si tratta di un turismo altospendente, di qualità e con una buona propensione al viaggio, pertanto le amministrazioni locali più lungimiranti si stanno organizzando sempre al meglio per accogliere i crocieristi in modo da convincerli a tornare al più presto per una vacanza più lunga e approfondita”.
Laurent Castaing, Direttore Generale di Chantiers de l’Atlantique, ha aggiunto:
“Siamo profondamente grati a MSC Crociere per la rinnovata fiducia. Ciò che il nostro cantiere sta realizzando oggi è davvero incredibile: quattro nuove navi ordinate nel 2025! La serie World Class, che ora conta otto unità, testimonia l’esperienza dei nostri team e la visione di MSC. È la prova del nostro impegno condiviso nel migliorare l’esperienza del passeggero e, allo stesso tempo, le prestazioni ambientali.”
La costruzione delle navi World Class 7 e 8 inizierà nel 2029, andando ad arricchire la lunga serie di unità consegnate da Chantiers de l’Atlantique nell’ambito della sua storica collaborazione con MSC Crociere.
La «World Class» di MSC Crociere ridefinisce l’arte del viaggiare in crociera, offrendo un’esperienza straordinaria plasmata da un design visionario e da un’immaginazione senza confini. Ogni nave di questa classe rappresenta una vera e propria destinazione a sé, dove innovazione ed eleganza si incontrano e dove ogni singolo dettaglio riesce a valorizzare tutti i momenti trascorsi a bordo.
Con aree distinte progettate per adattarsi a ogni tipologia di esperienza, gli ospiti possono scoprire nuove mete, connettersi con il mare e godere di un relax e un divertimento senza pari. Ogni nuova nave della World Class è unica nel suo genere e porta con sé elementi che la distinguono delle sue gemelle. Questo spirito di costante evoluzione è evidente in MSC World Asia, MSC World Atlantic e nelle straordinarie navi che si aggiungeranno.
La World Class di MSC Crociere comprende MSC World Europa (2022) e MSC World America (2025), MSC World Asia (2026) e MSC World Atlantic (2027), oltre alle navi World Class 5, 6, 7 e 8 – che ancora attendono un nome – previste fino al 2031.
Float out di MSC World Asia – Il float out di oggi rappresenta una pietra miliare nel processo di costruzione della nave, poiché è la prima volta che l’unità tocca l’acqua e passa alla fase successiva dei lavori. MSC World Asia sarà consegnata a novembre 2026, pronta per navigare nel Mediterraneo. Da dicembre offrirà crociere di sette notti verso le destinazioni più popolari del Mediterraneo occidentale: Genova, Civitavecchia, Messina, La Valletta (Malta), Barcellona (Spagna) e Marsiglia (Francia). Per le crociere dell’estate 2027, Napoli sostituirà la tappa di Civitavecchia.
Coin ceremony di MSC World Atlantic – Oggi si è tenuta anche la tradizionale coin ceremony per MSC World Atlantic, durante la quale le madrine della nave, in rappresentanza della compagnia di crociera e del cantiere, hanno posizionato le monete commemorative all’interno dello scafo come simbolo di benedizione e buon auspicio durante la costruzione. MSC World Atlantic entrerà in servizio nel 2027 e sarà impiegata nei Caraibi da Port Canaveral (USA) per la stagione invernale 2027-28.






MSC CRUISES ANNOUNCES TWO NEW WORLD CLASS SHIP ORDERS DURING DOUBLE CELEBRATION WITH CHANTIERS DE L’ATLANTIQUE
- Two new orders for World Class ships worth €3.5 billion confirmed today brings the value of current orders this year with Chantiers de l’Atlantique to nearly €7 billion
- Announcement made during double celebration with shipbuilder Chantiers de L’Atlantique, currently constructing two other World Class ships
- Ceremony marked the float out of MSC World Asia and coin ceremony of MSC World Atlantic
Geneva, Switzerland – November 12, 2025 – MSC Cruises and Chantiers de l’Atlantique announced a major extension today of their long-standing relationship with orders for two additional World Class ships—numbers 7 and 8—due to be delivered in 2030 and 2031.
The announcement was made at a double celebration event to mark important maritime milestones for two other World Class ships currently under construction at Chantiers de l’Atlantique’s shipyard in Saint Nazaire, France—the float out of MSC World Asia and coin ceremony of MSC World Atlantic.
Valued at €3.5 billion, the orders announced today raise MSC Cruises’ total investment in France this year to nearly €7 billion for the construction of the fifth, sixth, seventh and eighth World Class ships. Together with the World Class vessels already under construction, this brings the company’s total direct investment currently committed in France to €10.5 billion. This major industrial plan reflects the shipowner’s confidence in the future of cruise tourism and its ongoing commitment to shipbuilding excellence in France and across Europe.
Pierfrancesco Vago, Executive Chairman, Cruise Division, MSC Group, said: “We mark a proud moment today for MSC Cruises and Chantiers de l’Atlantique as we celebrate important milestones for our future – the float out of MSC World Asia, the coin ceremony of MSC World Atlantic and the order of two new ships. The World Class platform is a symbol of our vision to set new standards for the future of cruising. These are some of the most energy efficient ships in the world and we continue our commitment to LNG, ensuring we are ready for future renewable fuels. We look forward to continuing with our innovative and successful collaboration with Chantiers de L’Atlantique – our long-term partner for more than 20 years.”
Laurent Castaing, General Manager, Chantiers de l’Atlantique, said: “We are deeply grateful to MSC Cruises for their renewed confidence. What our shipyard is achieving today is truly exceptional — four new ships ordered in 2025! The World Class series, now totaling eight vessels, is a testament to our teams’ expertise and to MSC’s vision. It exemplifies our shared commitment to elevating the passenger experience while advancing environmental performance.”
Construction of World Class 7 and 8 will begin in 2029, joining a legacy of ships delivered by Chantiers de L’Atlantique as part of its longstanding partnership with MSC Cruises.
MSC Cruises’ World Class redefines the art of cruising, delivering an extraordinary guest experience shaped by visionary design and boundless imagination. Each ship is a destination in its own right—where innovation meets elegance, and every detail is crafted to elevate every moment on board.
With distinct districts designed to suit every mood and moment, guests are able discover, connect and unwind in ways that feel uniquely personal. Every new addition to the World Class fleet brings something bold and original. This spirit of constant evolution is demonstrated in MSC World Asia, MSC World Atlantic, and the remarkable ships yet to come—each one a new chapter in a journey to deliver the most memorable experiences at sea.
MSC Cruises’ World Class consists of MSC World Europa (2022), MSC World America (2025), MSC World Asia (2026), and MSC World Atlantic (2027), with the yet-to-be-named World Class 5, 6, 7 and 8 ships to follow by 2031.
The two new orders will be subject to access to financing, as per industry practice.
MSC World Asia float out
The float out today is a major milestone in ship building process as it is the first time a new vessel touches water and sees the ship enter the next phase of construction. MSC World Asia will be delivered in November 2026, with Mediterranean sailings following from December onward. The ship will offer seven-night sailings to the most popular destinations in the Western Mediterranean—Barcelona (Spain); Marseille (France); Genoa, Civitavecchia for Rome, and Messina (Italy); and Valletta (Malta).
MSC World Atlantic coin ceremony
A traditional coin ceremony for MSC World Atlantic also took place today, during which the vessel’s godmothers from both the cruise line and the shipyard placed commemorative coins inside the ship as a sign of blessing during construction and to bring good fortune to the vessel. MSC World Atlantic will enter service in 2027 and will offer Caribbean sailings from Port Canaveral starting with the winter 2027-28 season.
MSC Cruises’ godmother was Lynn Torrent, President of MSC Cruises North America. Torrent oversees all commercial and operational functions across the region. A seasoned cruise industry executive, she is instrumental in advancing MSC Cruises’ strategic growth across the North American market.
Torrent said: “It was a true honor to fulfill such a pivotal role in the journey of bringing MSC World Atlantic to life. This ship will build on everything our guests and travel partners love about MSC World America, which has been sailing from Miami since April. We are already planning new spaces and experiences on board that are designed to elevate our blend of European style and American comfort, and we can’t wait to reveal them.”
From Chantiers de L’Atlantique, the Godmother was Agnès Sahores, Smart Yard Improvement Manager, who has been working at the shipyard for 25 years. She oversees implementing the company’s improvement plan, which focuses on industrial performance, innovation, environmental efficiency, and collective success.
# # #
About MSC Cruises
Headquartered in Geneva, Switzerland, the privately-owned MSC Cruises is the world’s third largest cruise line and the market leader in Europe with a strong and growing presence in North America.
A global cruise brand with 23 modern ships offering cruises across five continents, guests can visit more than 100 countries worldwide with more than 300 destinations, making unforgettable memories and enjoying the finest hospitality.
About Chantiers de L’Atlantique
Thanks to the expertise of its teams and its network of subcontractors, combined with top industrial technology, Chantiers de l’Atlantique is a key leader in the design, integration, testing and precise delivery of cruise ships, naval vessels, electrical substations for offshore wind farms and fleet services.
The company is a pioneer in the challenges of tomorrow. Thanks to its research and development, Chantiers de l’Atlantique offers ships with the highest environmental performance, as well as equipment for offshore wind farms, making it a major player in global energy transition.