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MSC CROCIERE RIDURRÀ EMISSIONI FLOTTA FINO AL 15% CON NUOVA TECNOLOGIA OPTICRUISE PER OTTIMIZZARE PIANIFICAZIONE ITINERARI

MSC CROCIERE RIDURRÀ EMISSIONI FLOTTA FINO AL 15% CON NUOVA TECNOLOGIA OPTICRUISE PER OTTIMIZZARE PIANIFICAZIONE ITINERARI

Ginevra, Svizzera, 5 agosto 2024 – MSC Crociere potrà ridurre le emissioni della sua flotta fino al 15% nel 2026, grazie all’introduzione di Opticruise, la nuova tecnologia pensata per ottimizzare la pianificazione degli itinerari.

La compagnia ha infatti sviluppato un nuovo modello matematico con OPTIMeasy, società di ricerca affiliata all’Università di Genova, che ha esaminato i diversi fattori che influenzano la pianificazione degli itinerari proposti da MSC Crociere, con l’obiettivo di migliorare l’efficienza durante la navigazione e l’esperienza vissuta dagli ospiti.

La pianificazione dei viaggi nell’industria delle crociere globali è tradizionalmente orientata principalmente all’attrattività delle destinazioni raggiunte dalle navi per i potenziali vacanzieri.

OptiCruise permette di effettuare una valutazione a più ampio spettro includendo numerosi altri aspetti che influenzano l’efficienza di un itinerario, tra cui la sequenza degli scali nei porti, i tempi di partenza e arrivo, la velocità della nave, l’attrattività delle destinazioni per il pubblico, le escursioni a terra e i costi operativi come carburante, spese portuali e provviste alimentari.

Gli algoritmi dello strumento utilizzano tutte queste informazioni per identificare itinerari ottimali ottimizzando inoltre il fabbisogno energetico.

La pianificazione degli itinerari delle navi da crociera avviene, di norma, due anni prima della navigazione e i benefici di OptiCruise saranno dunque evidenti a partire dal 2026, quando la flotta di MSC Crociere potrà contare su una flotta di 24 navi.

MSC Bellissima è stata scelta per valutare la tecnologia in un periodo di 12 mesi di navigazione tra 17 porti nel Mar Mediterraneo.

La strategia di MSC Crociere per raggiungere emissioni nette zero di gas serra entro il 2050 per le operazioni marittime si concentra su tre aree chiave: tecnologia delle navi e dei motori, efficienza operativa e combustibili rinnovabili. OptiCruise rientra nell’area dell’efficienza operativa, testimoniando come la digitalizzazione possa guidare l’efficienza nel consumo di energia.

Michele Francioni, Chief Energy Transition Officer di MSC Crociere, ha dichiarato: “Abbiamo identificato e sviluppato questa nuova tecnologia per ottimizzare il processo decisionale nella pianificazione degli itinerari con l’obiettivo di ridurre ulteriormente le emissioni della nostra flotta a partire dal 2026.

“Il team di OPTIMeasy calcola che i risparmi medi di carburante ottenuti e le emissioni ridotte utilizzando OptiCruise si attestano intorno al 10-15 per cento, un dato che rappresenta un significativo passo avanti nella nostra ambizione di raggiungere le emissioni nette zero di gas serra entro il 2050 per le nostre operazioni marittime.”

OptiCruise è stato sviluppato nell’ambito del progetto CHEK finanziato dall’Unione Europea, istituito per studiare e sperimentare diverse opportunità di navigazione a basse emissioni, comprese le tecnologie energetiche e i progetti innovativi di navi.

Il modello matematico è stato accettato per lo sviluppo dal progetto CHEK in quanto riconosciuto come un fattore che potrebbe ridurre sostanzialmente le emissioni, non solo per MSC Crociere, ma per l’intera industria delle crociere.

Il progetto CHEK fa parte del programma di ricerca e innovazione Horizon dell’UE ed è portato avanti dall’Università di Vaasa in Finlandia. Il consorzio comprende, oltre a MSC Crociere, la World Maritime University, Wärtsilä, Cargill e Lloyds Register, tra gli altri.

Per prenotazioni contattare Rosalba WhatsApp +39 333 970 9624
#msccrociere #msccruises #mscgroups

MSC CRUISES TO REDUCE FLEETWIDE EMISSIONS BY UP TO 15 PERCENT WITH NEW ITINERARY PLANNING OPTIMIZATION TOOL

Geneva, Switzerland – August 5, 2024 – MSC Cruises will see its fleet of ships’ emissions reduced by up to 15 percent in 2026 thanks to the introduction of a new itinerary planning optimization tool called OptiCruise.

The line has developed a new mathematical model with OPTIMeasy, a research company affiliated to the University of Genoa, that comprehensively examined numerous factors that influence the planning of each of MSC Cruises’ itineraries to achieve the optimum level of efficiency for a sailing, while maintaining or enhancing guest satisfaction.

Voyage planning within the global cruise industry has traditionally been heavily weighted towards the attractiveness of ship destinations for potential travelers.

OptiCruise broadens the scope substantially to include numerous other aspects which influence an itinerary’s efficiency, including sequencing of the port calls, departure and arrival times at ports, a ship’s speed, the appeal and attractiveness of destinations for a guest, shore excursions, and operational costs such as fuel, port charges and food provisions.

The tool’s algorithms use all of the information to identify optimized itineraries, which continue to appeal to guests, while allowing for energy efficiency.  

Cruise ship itinerary planning typically takes place two years before a sailing and OptiCruise’s benefits will be evidenced in 2026 when MSC Cruises’ fleet will number 24 ships.

MSC Bellissima was chosen to evaluate the prototype technology over a 12-month period as the ship sailed between 17 ports in the Mediterranean Sea.

MSC Cruises’ strategy to achieve net zero greenhouse gas (GHG) emissions by 2050 for its marine operations is focused on three key areas – ship and engine technology, operational efficiency and renewable fuels.  OptiCruise comes under the operational efficiency focus with the cruise line making greater use of digitalization to drive efficiencies in energy consumption.  

Michele Francioni, Chief Energy Transition Officer, MSC Cruises, said: “We have identified and developed this new technology to optimize the decision-making process of itinerary planning with the aim to further reduce emissions across our fleet from 2026. The OPTIMeasy team calculates that the average fuel savings made, and emissions reduced by using OptiCruise are in the range of 10-15 percent which is a significant step forward in our ambition to achieve our net zero greenhouse gas emissions target by 2050 for our marine operations.”

OptiCruise was developed as part of the European Union’s funded Project CHEK, that was established to investigate and trial several low-carbon shipping opportunities including energy technologies and innovative ship designs.

The mathematical model was accepted for development by Project CHEK as it was recognized as a factor that could substantially reduce emissions, not just for MSC Cruises but across the entire cruise industry.

The CHEK Project is part of the EU’s Horizon research and innovation program and led by the University of Vaasa in Finland. The consortium includes, as well as MSC Cruises, the World Maritime University, Wärtsilä, Cargill and Lloyds Register, among others.

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About MSC Cruises

Headquartered in Geneva, Switzerland, MSC Cruises is the world’s third largest cruise line and the market leader in Europe, South America, the Middle East and Southern Africa, with a strong and growing presence in North America and the Far East.

The MSC Cruises fleet consists of 22 modern ships with three new vessels due to be launched in 2025, 2026, and 2027

The Company operates in more than 100 countries around the world, offering cruises across five continents, calling at more than 300 destinations and welcoming more than 180 different nationalities on board.

MSC Cruises is firmly committed to achieving net zero greenhouse gas emissions for its marine operations by 2050.